JUMP anmeldelse - Danstidningen

Hop og spring for livet

Af Vibeke Wern. Danstidningen, 10. september 2019

Fakta:
Namn: ”Jump”
Koreografi: Stephanie Thomasen og Ofir Yudilevitch. Komponist: Turkman Souljah. Dramaturg: Betina Rex. Lysdesign: Peter Bodholdt Løkke. Ensemble: Uppercut Danseteater. Plats: Dansekapellet, København NV.

Hold da op, hvor får man selv lyst til at hoppe og springe, når man ser Uppercut Danseteaters nye herlige forestilling ”Jump”, der foregår på og omkring et 6x6 meter stort Airfloor. En meget hård luftmadras, der giver associationer til både en trampolin og en hoppeborg, men med sin hårdhed er meget fysisk krævende at hoppe og danse på. Samtidig er danserne, både i bogstaveligste forstand og overført betydning, i den grad på gyngende grund, når de bevæger sig rundt eller balancerer på det store oppustede Airfloor.

Den første inspiration til forestillingen fik Uppercut Danseteater under Dansekapellets subUrban Dance Festival i 2017, hvor den israelske koreograf Ofir Yudilevitch gæstede festivalen med sin duet ”Gravitas”, der foregår på et Airfloor. Sammen med Ofir Yudilevitch har Stephanie Thomasen, der er den ene af Uppecut Danseteaters kunstneriske ledere, nu kreeret ”Jump”.

Der er ikke grænser for, hvad de fire skønne mandlige dansere i ”Jump” kan finde på gennem deres legende, drilske og drengerøvsagtige adfærd. Men også konkurrencementalitet og vovemod afspejles i den akrobatiske og sjove koreografi, hvor dansernes humor og gode mimiske talenter selvfølgelig bliver udnyttet.

Hele tiden afføder det fjedrende Airfloor en helt speciel sej og svævende bevægelseskvalitet i dansen. Og det er en markant kontrast, man oplever, når danserne ind imellem bevæger sig ud på det almindelige scenegulv, hvor kroppene pludselig ikke bare ser tunge og kluntede ud, men også lyder som tunge klumper, når de falder til jorden.
Som der står i pressemeddelelsen er ”Jump” en forestilling om ”at agere, springe, hoppe, falde, snuble og om at rejse sig igen og finde fodfæstet.”

På Airflorret ser vi både tøvende og afprøvende hop, såvel siddende på bagdelen som stående på begge ben. Vi ser danserne tilte og lave avancerede drejehop og landinger på fødder, mave, ryg eller i stabel oven på hinanden. Her er synkronhop, tætte venskabelige hop og hop i modrytme. Nede på maven bevæger danserne sig sjovt fremad som bølgende orme, og som i folkedans forenes de alle fire i stående rundkreds.

Raphaêl Eder-Kastling lægger ud med at give den gas som blærerøv i kraftfulde hop og spring. Mark Philip (Uppercut Danseteaters anden kunstneriske keder) laver fascinerende breakmoves, der får en helt speciel sej og langsom bevægelseskvalitet på Airflooret. Den høje Lukas Larsen laver både vilde landinger på ryggen og hopper elastisk afsted på underbenene. Abraham Rademacher laver cirkusakrobatiske splithop, men har også et lille overraskende hjørne på Airflooret, hvor han kan sidde og lave trommerytmer.

Dele af forestillingen er uden musik, mens komponisten Lawand Shakur Othman aka Turkman Souljah til andre dele har lavet meget velfungerende elektronisk musik med bl.a. mellemøstlig klang og vekslende tempo til den varierede hoppedans.

Når det hele er slut, bliver publikum indbudt til at prøve at hoppe på det indbydende Airfloor. Der blev hoppet flittigt på premiereaftenen.

Læs flere anmeldelser her